Co u kryptoměn znamená spread?

spread
Foto: Pixabay.com

V našem dnešním článku se podíváme trochu blíže na obchodní terminologii, jež se nevztahuje pouze na svět kryptoměn, ale také na akcie, dluhopisy, tradiční měny, komodity a prakticky všechny finanční nástroje. My se tedy podíváme na to, jakou konkrétní roli spread při obchodování hraje a proč vůbec existuje.

Co to je spread?

Řekneme-li to velice jednoduše, spread je rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou daného nástroje. Zkušenější obchodníci o něm pak mluví jako o rozdílu ask a bid. Ostatně v anglicky mluvících zemích se setkáte právě spíše s pojmem Bid-ask spread.

Z definice se jedná o hodnotu, která představuje rozdíl mezi nejvyšší nabízenou cenou a nejnižší poptávanou cenou. Spread lze tedy chápat jako ztrátu, ke které dojde v případě, že se rozhodnete daný finanční nástroj zakoupit a ihned prodat. Čím vyšší je spread, tím méně se daná krypto měna hodí na spekulativní nákupy a rychlé prodeje. U kryptoměn je spread dán směnárnou, jež určuje prodejní a nákupní ceny. 

K čemu vlastně spread je a proč se platí?

Rozhodnete-li se obchodovat, je spread jakýmsi poplatkem za to, že se do onoho konkrétního obchodu pustíte. Okamžitě při provedení obchodu se tak ocitáte ve ztrátě, protože vám spread ukrojí kousek z vašeho vkladu. V té také zůstanete až do doby, než je spread růstem vaší investice překonán.

Důvod, proč se spread platí, je poměrně jednoduchý. Jestliže si totiž koupíte kryptoměnu a následně ji prodáte, přičemž vám vznikne negativní rozdíl, pak tento rozdíl představuje formu nákladu, kterou je potřeba za uskutečněný obchod zaplatit. To samé poté platí i v případě, že něco prodáte a posléze zase nakoupíte, přičemž je nákupní cena vyšší než prodejní. Opět vám zde vzniká náklad.

Kdy se spread vyplatí sledovat?

Spread se vyplatí sledovat vždy. Dává vám totiž představu o tom, kolik vás bude stát jen samotné provedení daného obchodu. Velice důležitý je poté u krátkodobých obchodů, kde dokonce dokáže výrazně promlouvat do zisku či ztráty.

Zdroj: coinbase.com

Autor: Michal Pilař 36 článků
Šéfredaktor magazínu BTCC.cz

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*